Hermeneutics in Transition: Three Hermeneutical Horizons of Slavic Evangelicals in the Post-Soviet Period

Authors

  • Alexander NEGROV Currently he is Vice-Rector for Academic Affairs and Dean of Post-Graduate studies at St. Petersburg Chastain University, Honorary Lecturer of New Testament at the De partment of New Testament Science, Faculty of Theology/University of Pretoria., Russian Federation

Keywords:

Hermeneutics in transition, three hermeneutical horizons of slavic evangelicals in the post-soviet period, evangelical biblical interpretation, reinterpretation of the biblical texts

Abstract

This article seeks to identify some of the more common trends within evangelical biblical interpretation produced by current circumstances in the countries of the former Soviet Union. The author argues that the present religious-cultural context, the ongoing political-economic shift, and theological education are affecting the way the Bible is interpreted by these countries’ evangelicals. Today’s evangelical Christians face the challenge of approaching the biblical texts in the midst of constant change related to the historic transformation that their country, society, and churches are undergoing. Within this unsettled context, a reinterpretation of the biblical texts frequently occurs, and the search to discover new meanings within them continues. The author attempts to formulate a framework for the post-communist hermeneutical debate among Slavic evangelicals.

Author Biography

Alexander NEGROV, Currently he is Vice-Rector for Academic Affairs and Dean of Post-Graduate studies at St. Petersburg Chastain University, Honorary Lecturer of New Testament at the De partment of New Testament Science, Faculty of Theology/University of Pretoria.

Alexander I. Negrov (St. Petersburg), Ph.D. in New Testament. Currently he is Vice-Rector for Academic Affairs and Dean of Post-Graduate studies at St. Petersburg Chastain University, Honorary Lecturer of New Testament at the De partment of New Testament Science, Faculty of Theology/University of Pretoria. He is a member of several scholarly societies: Society of Biblical Literature (SBL); New Testament Society of South Africa (NTSSA), Evangelical Theological Society (ETS). He has published a number of articles in Russian and international academic  publications. His book Biblical Interpretation in the Russian Orthodox Church: A Historical and Herme neutical Perspective.

References

  1. Cолодовников В. Право славить Бога. СПб., 2001.
  2. Антоний (Храповицкий). Догматическое богословие. СПб., 1892.
  3. Булгаков С.Н. Свет невечерний. М., 1994.
  4. Валуйский А.П., Тарасенко А.А. Крещение детей в ранней церкви: история и богословие // Хронограф. 1999. №1/3. С.71-93.
  5. о. Владимир. Вопросы экклезиологии в русском богословии // Тысячелетие Крещение Руси. М., 1989.
  6. Голубев П. Благотворное влияние Библии на жизнь народную // Христианская радость при чтении Священного Писания. 1892. № 9.
  7. о. Григорий. Священное Предание не ниже Священного Писания // Душеполезное чтение. 1914. № 9.
  8. Илларион. Священное Писание и Церковь. М., 1914.
  9. История ЕХБ Украины. Материалы и документы. Одесса. 1998.
  10. Карев А, Мицкевич В., Попов В. Экзeгетика. М., 1993.
  11. Корнилов Н.А. К вопросу об авторитете в христианской жизни // Путь Богопознания. 1997. № 2. 14-42.
  12. Корсунский И.Н. Новозаветное толкование Ветхого Завета. М., 1885.
  13. Лосский В. Догматическое богословие // Богословские Труды M., 1972. № 7;
  14. Максим Баранов. Крещение в 1 Петера 3:21. Неопубликованная дипломная работа на соискание степени бакалавра богословия. СПХУ. 1997.
  15. Мень А. К Истории Русской Православной Библеистики // Богословские Труды. 1987. № 28.
  16. Михаил (Лузин). Библейская наука. Тула. 1898–1903.
  17. Музычко И.В. Крещение по вере. http://www.e-aaa.org/cgi-bin/e3a.pl?_coc_d/r/bm-in/Muzichko.html.
  18. Негров А.И. Библейская герменевтика о. Сергия Булгакова: синергийный, антропологический и теургический аспекты. // Русское Богословие в Европейском контексте: С.Н. Булгаков и западная религиозная философская мыль. М., ББИ (в печати).
  19. Негров А.И. О принципах толкования Священного Писания в Русской православной Церкви // Хронограф. 2000. № 3/7. С.105-125;
  20. Никольский М.Н. Успехи нашей библейской науки // Православное обозрение. 1877, № 3.
  21. Пономарев П.П. Св. Предание как источник христианского ведения. Казань, 1908.
  22. Попов В. Исследуйте Писание. СПб., 1999.
  23. Попов, И.В. Конспект лекций по патрологии. М., 1916.
  24. Прокопчук A. Библейская герменевтика. Брест. 2000.
  25. Решентников Ю., Санников С.В. Обзор истории евангельско–баптистского братства в Украине, Одесса. 2002.
  26. Ружина, Н. Книга Левит: Законы святого общества // Решение. 2004. № 8.
  27. Рыбинский В. О Библии // Труды Киевской Духовной Академии. 1902. №3. С.357–382.
  28. Савваитов П. Библейская Герменевтика. СПб., 1859.
  29. Савинский, С.Н. Баптистское наследие // Путь Богопознания. 1996. № 1. С. 130-131.
  30. Санников С., сост. История Баптизма. Одесса. 1996. С. 472.
  31. Сольский С. Обозрение трудов по изучению Библии в России с XV в. до настоящего времени // Православное обозрение. 1869, № 2, 4, 6;
  32. Сольский С. Употребление Библии и изучение ея в России // Православное обозрение. 1868, № 10, 11.
  33. ***
  34. Bray G. Biblical Interpretation: Past and Present. Downers Grove, IL: Inter Varsity Press, 1996.
  35. Elliott Mark. Orthodox and Slavic Evangelicals: What Sets Them Both Apart From Western Evangelicals // East-West Church & Ministry Report. 1995. № 3. Pp.15-16.
  36. Kuznezov V.M. A Perspective on the Russian Evangelical Soteriology. Unpublished MTh Dissertation. University of South Africa. 2000.
  37. Negrov A.I. Biblical Interpretation in the Russian Orthodox Church // Verbum et Ecclesia. 2001. № 22/2. Pp.352-365.
  38. Negrov A.I. Fr. Sergius Bulgakov (1871-1944): A study in the Eastern Orthodox Hermeneutical Perspective // Hervormde Teologiese Studies. 2002. № 58/1. Pp. 250-263;
  39. Negrov A.I. Biblical Interpretation in the Russian Orthodox Church: A Historical and Hermeneutical Perspective. Beitra>ge zur historishen Theologie. Tu>bingen: Mohr Siebeck (forthcoming).
  40. Osborn Grant. The many and One: The Interface Between Orthodox and Evangelical Protestant Hermeneutics // Saint Vladimir Theological Quarterly. 1995. № 39-3. Pp.281-304;
  41. Sergeev Mikhail. Liberation From the Soviet Past: A Reflection on the Possibility of Post-Gulag Theologies // Religion in Eastern Europe. 1999. № XIX. Pp.1-17.
  42. Thiselton, Anthony. The Two Horizons: New Testament Hermeneutics and Philosophical Description. Grand Rapids, MI: Eerdmans, 1980.

Downloads

How to Cite

NEGROV, Alexander. 2016. “Hermeneutics in Transition: Three Hermeneutical Horizons of Slavic Evangelicals in the Post-Soviet Period”. Theological Reflections: Eastern European Journal of Theology, no. 4 (June):33-55. http://reflections.eeit-edu.info/article/view/89625.