Особенности сакральной архитектуры протестантов Украины как визуальное выражение духовности верующих
DOI:
https://doi.org/10.29357/issn.2521-179X.2016.17.327Keywords:
Христианская символика, сакральная архитектура, архитектурный стиль, протестантизм, кирха, молитвенный дом,Abstract
Аннотация.
В статье рассматривается проблема использования христианской символики в сакральной архитектуре протестантов Украины. Тезисно подаётся ретроспектива стилевого становления и развития христианской храмовой архитектуры со времени периода катакомб к возникновению протестанской архитектуры. Рассматривается символика христианства в контексте использования её протестанскими конфесиями.. Проводится краткий стилевой анализ протестанской архитектуры периода трёх волн протестантизма в Украине. Поднимаются вопросы путей развития организации художественного пространства домов молитвы современных протестантов Украины, христианской и национальной самоидентификации верующих протестантов.
Ключевые слова. Христианская символика, сакральная архитектура, архитектурный стиль, протестантизм, кирха, молитвенный дом, самоидентификация.
Анотація.
У статті розглядається проблема використання християнської символіки в сакральній архітектурі протестантів України. Тезисно подається ретроспектива стильового становлення і розвитку християнської храмової архітектури з часу періоду катакомб до виникнення протестантської архітектури. Розглядається символіка християнства в контексті використання її протестанскими конфесії .. Проводиться короткий стильової аналіз протестанской архітектури періоду трьох хвиль протестантизму в Україні. Піднімаються питання шляхів розвитку організації художнього простору будинків молитви сучасних протестантів України, християнської і національної самоідентифікації віруючих протестантів.
Ключові слова. Християнська символіка, сакральна архітектура, архітектурний стиль, протестантизм, кірха, молитовний будинок, самоідентифікація.
Annotation.
The article discusses the problem of using Christian symbolism in the sacred architecture of Ukrainian Protestants.There are some thesis of retrospective stylistic formation and development of the Christian church architecture from the time period of the catacombs to the emergence of Protestant architecture. There is some analyzes in the features of Protestant sacral architecture and its dependence on the theological outlook of Protestant believers based on the basis of scientific publications of some scholars on the subject. The annotation has quoted statements of Abraham Kuyper, Michael Ryaguzov, Leo Golodetsky, T. Garbuz and other scientists who claiming the new approach to the concept of what should be a Protestant temple (house of prayer) and its functional purpose. Consider the extent of Christian symbols in the context of the use of her Protestant denominations. Attention is drawn to the fact that Protestantism uses Christian symbols in the sense of information and decorative load. Provides a brief analysis of the Protestant style in architecture of the period of three waves of Protestantism in Ukraine. It should be noted that the first wave of Protestantism in Ukraine began several decades after its formation in Western Europe, and ended at the end of XVII - beginning of XVIII century. The second wave began with the emergence of thousands of foreign workers, many of whom were Protestants (XVIII-XIX centuries). The third wave of Protestantism began with the spread of new Protestant movements - Baptists, Adventists, Pentecostals (end of XIX - early XX century). Is evidence of effects of state policy of oppression against the construction of houses of worship Protestant Christians. Raises questions about the ways of development of the organization of artistic space in the houses of prayers in contemporary Protestants of Ukraine, Christian and national self-identity of the faithful Protestants.
Keywords. Christian symbols, sacred architecture, architectural style, Protestantism, church, prayer, self-identification
References
- Библиография
- http://wiki.mogilev.by/index.php/Памятники_протестантского_храмостроительства_Белоруссии
- Л. Голодецкий "Каким быть дому молитвы?" альманах "Богомыслие", выпуск №1, 1990.
- Ткаченко А.В. Очерк о психологии восприятия культовых построек в различных христианских конфессиях. http://forum.onu.edu.ua/index.php?topic=5000.0;wap2
- Кайпер, Абрахам. «Христианское мировоззрение». Лекция 5. Кальвинизм и искусство http://www.reformed.org.ua/2/140/7/Kuyper
- http://library.by/portalus/modules/belarus/readme.php?start_from=20&archive=&subaction=showcomments&id=1160122799&category=20Габрусь Т. Памятники протестантского храмового строительства Белоруссии / Тамара Габрусь. Помнікі пратэстанцкага храмабудаўніцтва Беларусі // Спадчына. – 2003. – №1. – См.: http://wiki.mogilev.by/index.php
- Михаил Рягузов. Факторы формирования современной протестантской архитектуры Германии / «Путь Богопознания» Богословско-публицистический журнал. – Москва: МБС ЕХБ, вып. №9. – 2003. – С. 15-22.
- Будзей Олег. Кам'янецька лютерани: три хвилі: Минуле і сучасне // Подолянин. - 2006. - 28 липня. - С. 7. http://www.tovtry.km.ua/ru/history/statti/kamjanetski_ljuterany.html
- http://www.pik.ua/news/url/spetstema_tragicheskaja_istorija_hersonskih_kirh
- Путешествие по Украине с V-PUTI »Достопримечательности Херсона и Херсонской области» Свято-Михайловская церковь-Кирха в Змеевке http://v-puti.com.ua/hersonskaya-oblast/403-svyato-mihaylovskaya-cerkov-kirha-v-zmievke.html
- https://ru.wikipedia.org/wiki/Лютеранская_церковь_(Одесса)
- https://uk.wikipedia.org/wiki/Лютеранська_кірха_(Луцьк)
- http://nikolaev-guide.blogspot.com/2011/10/blog-post_8458.html
- http://ru.osvita.ua/vnz/reports/relig/20756/
- Bibliografiya
- http://wiki.mogilev.by/index.php/Pamyatniki_protestantskogo_hramostroitelstva_Belorussii
- L. Golodetskiy "Kakim byit domu molitvyi?" almanah "Bogomyislie", vyipusk #1, 1990.
- Tkachenko A.V. Ocherk o psihologii vospriyatiya kultovyih postroek v razlichnyih hristianskih konfessiyah. http://forum.onu.edu.ua/index.php?topic=5000.0;wap2
- Kayper, Abraham. «Hristianskoe mirovozzrenie». Lektsiya 5. Kalvinizm i iskusstvo http://www.reformed.org.ua/2/140/7/Kuyper
- Pamyatniki protestantskogo hramovogo stroitelstva Belorussii http://wiki.mogilev.by/index.php
- Gabrus T. Pamyatniki protestantskogo hramovogo stroitelstva Belorussii / Tamara Gabrus. PomnIkI pratestantskaga hramabudaўnItstva BelarusI // Spadchyina. – 2003. – #1. – Sm.: http://wiki.mogilev.by/index.php
- Mihail Ryaguzov. Faktoryi formirovaniya sovremennoy protestantskoy arhitekturyi Germanii / «Put Bogopoznaniya» Bogoslovsko-publitsisticheskiy zhurnal. – Moskva: MBS EHB, vyip. #9. – 2003. – S. 15-22.
- http://www.tovtry.km.ua/ru/history/statti/kamjanetski_ljuterany.html
- http://invtur.com.ua/tour/dostoprimechatelnosti/1002297-Reformatorskaya-cerkov
- Budzey Oleg. Kam'yanetska lyuterani: tri hvilI: Minule I suchasne // Podolyanin. - 2006. - 28 lipnya. - S. 7. http://www.tovtry.km.ua/ru/history/statti/kamjanetski_ljuterany.html
- http://www.pik.ua/news/url/spetstema_tragicheskaja_istorija_hersonskih_kirh
- Puteshestvie po Ukraine s V-PUTI »Dostoprimechatelnosti Hersona i Hersonskoy oblasti» Svyato-Mihaylovskaya tserkov-Kirha v Zmeevke
- http://v-puti.com.ua/hersonskaya-oblast/403-svyato-mihaylovskaya-cerkov-kirha-v-zmievke.html
- https://ru.wikipedia.org/wiki/Lyuteranskaya_tserkov_(Odessa)
- https://uk.wikipedia.org/wiki/Lyuteranska_kIrha_(Lutsk)
- http://nikolaev-guide.blogspot.com/2011/10/blog-post_8458.html
- http://ru.osvita.ua/vnz/reports/relig/20756/
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Иван ГУЦУЛ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All articles published in the Journal are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
By submitting an article for publication in Theological Reflections: Eastern European Journal of Theology the author grants the editors the right to publish the article and distribute it in electronic and print form.
The author reserves all copyrights and the right to use the materials of the article in whole or in part for educational purposes, to write his own dissertations, to prepare abstracts, conference reports, oral presentations, etc., as well as post electronic copies of articles (including the final electronic version downloaded from the journal’s official website) on non-commercial web-resources without the consent of the editorial board and founders.