The Formation of the Teaching on Original Sin from the First Through the Fifth Centuries

Authors

  • Oleg BUDAKOV

Keywords:

Origen, Cyprian, Gregory, original sin

Abstract

This article surveys the sources, appearance, development, and establishment of the teaching on original sin as dogma. The material is presented in historical sequence and encompasses the period from the first to the fifth centuries when the church’s teaching on this matter was formulated. The overview begins with a statement of the Jewish view on human nature and moves on to an analysis of New Testament sources (Romans) that prepared the ground for the development of the Christian teaching on original sin. The history of this teaching’s development in the second and third centuries is briefly surveyed. The theology of Origen and his thinking on original sin is examined separately because of its distinction. The question is raised concerning the influence of Origen’s system on the development of church teaching. A comparative analysis is made of the acceptance of the teaching on original sin in the Christian world during the second, third, and fourth centuries. Special attention is given to Augustine’s teaching on original sin, which concludes the discussion on early Christianity. A comparative analysis is also made of Western (Catholic) and Eastern (Orthodox) theological schools – specifically their commonalties and differences in their understanding of the nature of original sin. The influence of original sin on the life of the church (and especially on the practice of baptism) is briefly noted. The main sources for this article were the Bible, the Talmud, and works of early Christians, especially Justin Martyr, Irenaeus, Origen, Cyprian, Gregory Thaumaturgos, Augustine, John Chrysostom, etc.

Author Biography

Oleg BUDAKOV

Oleg Budakov was born in 1974 in Odessa to an Orthodox family. He graduated from high school, the Odessa Technological School of Industrial Automation (1993), and the Odessa Academy of Refrigeration Technology (1998). In the fall of 1993 he had a personal encounter with God that brought him to repentance the following spring. He began to attend Temple of Salvation Baptist Church in Odessa in the fall of 1996 and was baptized and became a member there on February 7, 1999. In January 2002 he emigrated to the USA and is presently a member of a Pentecostal church, Russian Gospel Temple, in San Francisco. He is married.

References

  1. Аврелий Августин. Исповедь. Пер. с лат. М.Е. Сергиенко. М.: Канон +, ОИ Реабилитация, 2000.
  2. Агада. Сказания, притчи, изречения Талмуда и Мидрашей. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2000.
  3. Амвросий Медиоланский. Две книги о покаянии и другие творения. Вводная статья и библиография В.А. Никитина. – М.: Учебно-информационный экуменический центр ап. Павла. 1997.
  4. Блаженный Августин. Об истинной религии. Теологический трактат. – Минск: Харвест, 1999.
  5. Болотов В.В. Собрание Церковно-Исторических трудов. Т. 3-4. М.: Мартис 2001.
  6. Василий Великого архиепископа Кесарии Каппадокийской творения. Ч. 4. – М.: Паломник, 1993. Репринт. – М., 1846.
  7. Введение в Святоотеческое Богословие. Протоиерей Иоанн Мейендорф. – Минск: Лучи Софии, 2001.
  8. Византийское Богословие. Исторические тенденции и доктринальные темы. Протоиерей Иоанн Мейендорф. – Минск: «Лучи Софии», 2001.
  9. Водою и Духом. Протоиерей Александр Шмеман. – М.: Православный Свято-Тихоновский Богословский институт, 2000.
  10. Восточные Отцы и Учители Церкви IV века. Антология. Т. 3. Иоанн Златоуст, Епифаний Кипрский, Ефрем Сирин. Сост., иеромонаха Иллариона (Алфеева). – М.: МФТИ, 1999.
  11. Восточные Отцы IVVIII веков. Протоирей Георгий Флоровский. Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1999.
  12. Гусев Д. Казанская Духовная академия 1876. Святоотеческая христология и антропология. Сборник статей. Пермь: ПО Панагия, 2002.
  13. Догматическая система святого Григория Нисского. Виктор Несмелов. С-П.: Центр изучения, охраны и реставрации наследия Павла Флоренского, 2000.
  14. Евсевий Памфил. Церковная История. – М.: СвятоТихоновский Богословский Институт, 2001.
  15. Иоанн Златоуст: Сборник. – Калуга: Православный приход Казанской иконы Божией матери в Ясенево, 2001.
  16. Иоанна Златоустаго иже во святых отца нашего архиепископа Константинопольского, избранные творения. Беседы на евангелие от Иоанна Богослова. Т. 1. Кн. 1-2. – М.: Изд. отд. Московского Патриархата. Посад, 1993. Репринт – Творения святаго отца нашего Иоанна Златоуста Архиепископа Константинопольского в русском переводе. Т. 8. С-Пб.,
  17. Иоанна Златоустаго иже во святых отца нашего архиепископа Константинопольского, избранные творения. Беседы на Деяния Апостольские. – М.: Изд. отд. Московского Патриархата. Посад, 1994. Репринт – Творения святаго отца нашего Иоанна Златоуста архиепископа Константинопольского в русском переводе. Т. 9. Кн. 1-2. С-Пб., 1903.
  18. Иудаизм и Христианство. Словарь. ДанКонШербок, Лавиния Кон-Шерброк. – М.: Гендальф, 1995.
  19. Каноны или Книга Правил Святых Апостолов, Святых Соборов Вселенских и Поместных, и Святых Отцов на русском языке. – С-Пб.: Общество Святителя Василия Великого, 2000.
  20. Карташев А.В. Вселенские соборы. Клин: Фонд Христианская жизнь, 2002.
  21. Николаев Ю. В Поисках Божества. Очерки из истории гностицизма. К.: София, 1995.
  22. Ориген. О началах. В русском переводе, примечания и введения Н. Петрова. – Новосибирск: ИЧП Лазарев В. В. и О, 1993.
  23. Отцы и Учители Церкви III века. Антология. Т. 1, Климент Александрийский, Тертуллиан. Сост., биогр. и библиогр. статьи иеромонаха Иллариона (Алфеева). – М.: Либрис, 1996.
  24. Писания Мужей Апостольских. – К.: Издво имени свт. Льва, папы Римского, 2001. Репринт – Писания Мужей Апостольских. В русском переводе прот. Преображенского.
  25. Православное учение о спасении. Архиепископ Сергий Старгородский. – М.: Изд. отд. Московского Патриархата, 1991.
  26. Пятикнижие и Гафтарот. Ивритский текст с русским переводом и классическим комментарием «Сончино». Комментарий составил д-р. Й. Герц. Иерусалим – Москва: Гешарим–Мосты культуры, 2001.
  27. Раби Шимон. Фрагменты из книги Зогар. Пер с арамейского, комм. и прил. к текстам М.А. Кравцов. – М.: Гносис, 1994.
  28. Сантала Ристо. Апостол Павел человек и учитель, в свете иудейских источников. С-Пб.: Библия для всех, 1997.
  29. Св. Мефодий, епископ и мученик. Полное собрание его творений. Под ред. Е. Ловягина. – С-Пб. 1905.
  30. Святитель Григорий Богослов. Избранные слова. – М.: Православное братство святого апостола Иоанна Богослова, 2002.
  31. Святитель Григорий Богослов. Песнопения таинственные. – М.: Правило веры, 2000.
  32. Святитель Григорий Нисский. Что значить имя христианин. – М.: изд-во им. Святителя Игнатия Ставропольского, 2000. Репринт – Творения св. Григория Нисского. – Москва 1867.
  33. Святой Григорий Нисский. Об устроении человека. Перевод и прим. В.М. Лурье. – С-Пб.: Аксиома, 2000.
  34. Сокращенное изложение догматов веры. По учению Православной церкви. Преосвященнейшаго Платона, архиепископа Костромского и Галичского. – М.: Лествица, 1999.
  35. Таинства и обряды Православной Церкви. Учебное пособие по Литургике. 2-е изд. Прот. Геннадий Нефедов. – М.: Паломник, 2002.
  36. Творения преподобного Макария Египетского. Под ред. проф. А.И. Сидоров. – М.: Православный паломник, 2001.
  37. Творения Св. Григория Чудотворца и Св. Мефодия епископа и мученика. – М.: Православный паломник, 1996. Репринт. – Творения святого Григория Чудотворца, епископа Неокесарийского. – Петроград, 1916.
  38. Творения Священномученика Киприана, епископа Карфагенского. Под ред. проф. А.И. Сидоров. – М.: Православный паломник, 1999.
  39. Тертуллиан Квинт Септимий Флорент. Избранные сочинения. Сост. и общ. ред. А.А. Столярова. – М.: Прогресс, 1994.
  40. Трактат Авот. С новым русским переводом и избранными комментариями выдающихся еврейских мыслителей всех времен от Раши до последнего Любавичского Ребе. – Иерусалим: Шамир, 1999.
  41. Эстахология святого Григория Нисского. Митрополит Макарий (Оксиюк). М.: Паломник, 1999.

Downloads

How to Cite

BUDAKOV, Oleg. 2016. “The Formation of the Teaching on Original Sin from the First Through the Fifth Centuries”. Theological Reflections: Eastern European Journal of Theology, no. 3 (June):115-44. http://reflections.eeit-edu.info/article/view/78860.