The Teaching of Theosis by the Finnish Lutheran School as a Point of Agreement with the Orthodox Understanding of Theosis

Authors

  • Natalia KOMAROVA

DOI:

https://doi.org/10.29357/2521-179X.2019.22.4

Keywords:

deification, theosis, Finnish Lutheran school, Orthodox theology, soteriology, justification, Martin Luther, ecumenical dialogue

Abstract

This article examines the teachings of the Finnish Lutheran school and the Orthodox Church on theosis with the purpose of trying to find points of agreement between what would otherwise at first glance seem to be incompatible traditions. First, the theological basis of the doctrine of theosis in the Orthodox Church is explored. Next, the Lutheran concept of soteriology is discussed and a parallel is drawn between justification according to Luther and theosis in the Eastern tradition. Then, the concept of theosis in the Finnish interpretation of the writings of Luther and the Orthodox Church is analyzed.

This analysis revealed common ground in four areas: first, in their similar definitions of theosis; second, in their perceptions on the essence of faith; third, in the parallels between the ontological aspects of Lutheran justification and the Orthodox church’s central soteriological concept of theosis; and fourth, in their analogous view on the method of theosis through the sacraments and the manifestation of love.

The doctrine of theosis, therefore, has ecumenical potential and could serve as a foundation for continued interfaith dialogue. The search for common ground helps to discover points of similarity between opposing church traditions. This promotes mutual understanding among churches, which, in turn, is a testament of love between Christians.

This study is useful for students of religious institutions and laymen who are interested in issues of interfaith dialogue and is particularly beneficial to those who are on the periphery of Eastern and Western traditions.

Author Biography

Natalia KOMAROVA

Natalia Komarova is a 2016 graduate of Ukrainian Evangelical Theological Seminary with a Bachelor of Theology (BTh). Currently, she is a stay-at-home mom. proshko.tch@gmail.com

References

  1. Источники на русском языке
  2. Беркхов, Л. История христианских доктрин. СПб.: Библия для всех, 2000.
  3. Борозенец, Т. А. “Таинство Боговоплощения, или основы ипостасно-сущностной диалектики православной христологии”. Труди Київської Духовної Академії. №8 (2008): 81 – 114.
  4. Гаврилюк, П. “Тема обожения в богословии двадцатого века: как презираемый архаизм стал экуменическим символом”. Труди Київської Духовної Академії. №19 (2013): 109 – 122.
  5. Грейтхауз, У. М. Исследование христианской святости. Том 2. СПб.: Издательство “Вера и Святость”, 2008.
  6. Грегерсен, Н. “Imagoimagines: человеческая личность с богословской точки зрения”. Богословие личности. М.: ББИ, 2013.
  7. Евдокимов, П. Православие. М.: ББИ, 2012.
  8. Зайцев, Е. Учение В. Лосского о теозисе. М.: ББИ, 2007.
  9. Зеленый, И. “Анализ восточной объективной сотериологии”. Богословские размышления. №14 (2013): 38 – 65.
  10. Иларион (Алфеев). Православие.Том I. М.: Издательство Сретенского монастыря, 2008.
  11. Иоанн Дамаскин. Источник знания. М.: Индрик, 2002.
  12. Ириней Лионский. Творения. Изд. 2-е. СПб., 1900.
  13. Каримиес, И. “Метафоры света и тьмы в представлениях Лютера о вере”. Verbum. №13: 69 – 88.
  14. Керккеинен, В.-М. “Учение об обожении и его экуменический потенциал”. Учение о спасении в разных христианских конфессиях. М.: ББИ, 2005.
  15. Климент Александрийский. Педагог. М.: Учебно-информационный экуменический центр ап. Павла, 1996.
  16. Леонов, В., прот. Основы православной антропологии: Учебное пособие. М.: Издательство Московской Патриархии Русской Православной Церкви, 2013.
  17. Литвиненко, В. “Обожение у Лютера: Анализ финского исследования”. Богословские размышления. Библия. Богословие. Церковь. Спецвыпуск, подготовленный ДХУ.(2013): 86 – 107.
  18. Лоргус, А., прот. “Человек (правосл.)”.Богословская антропология. Русско-православный / римско-католический словарь, под науч. ред. прот. Андрея Лоргуса, Б. Штубенрауха. М.: Паломник; Никея, 2013.
  19. Лосский, В. Н.Богословие и Боговидение. М.: Издательство Свято-Владимирского Братства, 2000.
  20. ________. Очерк мистического богословия Восточной церкви. Догматическое богословие. К.: Общество любителей православной литературы. Издательство имени святителя Льва, папы Римского, 2007.
  21. Лютер, М. Краткий Катехизис доктора Мартина Лютера с комментариями Эдварда Кейлера. Минск: Фонд “Лютеранское Наследие”, 2000.
  22. ________. Лекции по “Посланию к Галатам”. Минск: Фонд “Лютеранское Наследие”, 1997.
  23. Мандзаридис, Г. Обожение человека. Изд-во Свято-Троицкой Сергиевой Лавры, 2010.
  24. Матаков, К. Православные, лютеране и экуменизм. https://www.proza.ru/2012/04/02/385
  25. Миклушчак, П. “Вера (католич.)”.Богословская антропология. Русско-православный / римско-католический словарь, под науч. ред. прот. Андрея Лоргуса, Б. Штубенрауха. М.: Паломник; Никея, 2013.
  26. Михайлов, П. Б. “Вера (правосл.)”. Богословская антропология. Русско-православный / римско-католический словарь, под науч. ред. прот. Андрея Лоргуса, Б. Штубенрауха. М.: Паломник; Никея, 2013.
  27. Мюллер, Д. Т. Христианская догматика. Минск: Фонд “Лютеранское наследие”, 1998.
  28. Неллас, П. Обожение: Основы и перспективы православной антропологии. М.: Никея, 2011.
  29. Обожение. Словарь русского языка XI-XVII вв. Выпуск 12. М.: Наука, 1987.
  30. Палама, Г. Сто пятьдесят глав. Краснодар: Текст, 2006.
  31. Пеура, С. “Что Господь дает, человек получает: Лютер о спасении”. Учение о спасении в разных христианских конфессиях. М.: ББИ, 2005.
  32. Сааринен, Р. Вера и святость. Лютеранско-православный диалог 1959-2002 гг. М.: ББИ, 2003.
  33. Уэр, К.“Понимание спасения в православной традиции”.Учение о спасении в разных христианских конфессиях. М.: ББИ, 2005.
  34. ________. Православная церковь. М.: ББИ, 2012.
  35. Чурсанов, С.А. “Образ Божий (правосл.)”Богословская антропология. Русско-православный / римско-католический словарь, под науч. ред. прот. Андрея Лоргуса, Б. Штубенрауха. М.: Паломник; Никея, 2013.
  36. Ферберн, Д. М. Иными глазами: Взгляд евангельского христианина на Восточное Православие. СПб.: Библия для всех, 2008.
  37. Харламов, В. “Теосис в патристической мысли”. Богословские размышления. №9 (2008): 142 – 153.
  38. Хоружий, С.С. “Обожение (правосл.)”. Богословская антропология. Русско-православный / римско-католический словарь, под науч. ред. прот. Андрея Лоргуса, Б. Штубенрауха. М.: Паломник; Никея, 2013.
  39. Источники на украинском языке
  40. Сміх, В. “Значення аскези в духовному житті людини”. Труди Київської Духовної Академії: богословсько-історичний збірник Київської православної богословської академії Української Православної Церкви Київського Патріархату. №8 (2011): 97 – 102.
  41. Источники на английском языке
  42. Jacobs, J. D. “An Eastern Orthodox Conception of Theosis and Human Nature”. Faith and Philosophy. 26(5) (2009): 615 – 627.
  43. Linman, J. “Martin Luther: ‘Little Christs for the World’; Faith and Sacraments as Means to Theosis”. Partakers of the Divine Nature: the History and Development of Deification in the Christian Traditions. Ed. by Christensen, M. J., and Wittung, J. A. Teaneck: Fairleigh Dickinson University Press, 2007.
  44. Mannermaa, T. The Study of the Fundamentals of Martin Luther’s Theology in the Light of Ecumenism. Аugsburg Fortress. http://www.augsburgfortress.org/media/downloads/0800697073Article.pdf
  45. Wesche, К. P. “Eastern Orthodox Spirituality. Union with God in Theosis”. Theology Today. no1: 29 – 43.
  46. REFERENCES
  47. Berkkhov, L. Istoriia khristianskih doktrin.S.-Peterburg: Bibliia dlia vsekh, 2000.
  48. Borozenets, T. A. “Tainstvo Bogovoploshcheniia, ili osnovy ipostasno-sushchnostnoĭ dialektiki pravoslavnoĭ khristologii.” Trudy Kyїvs´koї Dukhovnoĭ Akademії, no. 8 (2008): 81 –114.
  49. Chursanov, S. A. “Obraz Bozhiy (pravosl.).” In Bogoslovskaia antropologiia. Russko-pravoslavnyĭ / rimsko-katolicheskiĭ slovar’, edited by prot. Lorgus, A., and Shtubenrauh, B. Moskva: Izd-vo Palomnik; Nikeia, 2013.
  50. Evdokimov, P. Pravoslavie. Moskva: BBI, 2012.
  51. Fernbern, D. M. Inymi glazami: Vzgliad evangel’skogo khristianina na Vostochnoe Pravoslavie. S.-Peterburg: Bibliia dlia vsekh, 2008.
  52. Gavriliuk, P. “Tema obozheniia v bogoslovii dvadtsatogo veka: kak preziraemyĭ arkhaizm stal ekumenicheskim simvolom.” Trudy Kyїvs´koї Dukhovnoĭ Akademії, no. 19 (2013): 109 –122.
  53. Geĭtkhauz, U. M. Issledovanie khristianskoĭ sviatosti. T. 2. S.-Peterburg: Izd-vo Vera and sviatost’, 2008.
  54. Gregersen, N. “Imago imagines: chelovecheskaia lichnost’s bogoslovskoĭ tochki zreniia.” In Bogoslovie lichnosti, edited by Alekseĭ Bodrov, and Mihail Tolstoluzhenko. Moskva: BBI, 2013.
  55. Ilarion (Alfeev). Pravoslavie. T. 1. Moskva: Izd-vo Sretenskogo monastyria, 2008.
  56. Ioann Damaskin. Istochnik znaniia. Moskva: Indrik, 2002.
  57. Irineĭ Lionskiĭ. Tvoreniia. 2-e izd. ed. S.-Peterburg, 1900.
  58. Jacobs, J. D. “An Eastern Orthodox conception of theosis and human nature.” Faith and Philosophy. 26(5) (2009): 615 – 627.
  59. Karamies, I. “Metafory sveta i t’my v predstavleniiakh Liutera o vere.” Verbum, no. 13: 69–88.
  60. Kerkkeinen V.-M. “Uchenie ob obozhenii i ego ekumenicheskiĭ potentsial.” In Uchenie o spasenii v raznikh hristianskikh konfessiiakh. Moskva: BBI, 2005.
  61. Kharlamov, V. “Teosis v patristicheskoĭ mysli.”Bogoslovskie razmyshleniia. No. 9 (2008): 142–153.
  62. Khoruzhiĭ, S. S. “Obozhenie (pravosl.).” In Bogoslovskaia antropologiia. Russko-pravoslavnyĭ / rimsko-katolicheskiĭ slovar’, edited by prot. Lorgus, A., and Shtubenrauh, B. Moskva: Izd-vo Palomnik; Nikeia, 2013.
  63. Kliment Aleksandriĭskiĭ. Pedagog. Moskva: Uchebno-informatsionnyĭ ekumenicheskiĭ tsentr apostola Pavla, 1996.
  64. Leonov, V., prot. Osnovy pravoslavnoĭ antropologii: uchebnoe posobie. Moskva: Izd-vo Moskovskoĭ Patriarkhii Russkoĭ Pravoslavnoĭ Tserkvi, 2013.
  65. Linman, J. “Martin Luther: “Little Christs for the World”; Faith and Sacraments as Means to Theosis.” Partakers of the divine nature: the history and development of deification in the Christian traditions, edited by Christensen, M. J., and Wittung, J. A. Teaneck: Fairleigh Dickinson University Press, 2007.
  66. Litvinenko, V. “Obozhenie u Liutera: Analiz finskogo issledovaniia.” Bogoslovskie razmyshleniia, Bibliia. Bogoslovie. Tserkov’. Spetsial’nyi vypusk, podgotovlennyi DKhU.(2013): 86–107.
  67. Liuter, M. Kratkiĭ Katekhizis doktora Martina Liutera s kommentariiami Edvarda Keĭlera.Minsk: Fond “Liuteranskoe nasledie”, 2000.
  68. ________. Lektsii po “Poslaniiu k Galatam.” Minsk: Fond “Liuteranskoe nasledie”, 1997.
  69. Lorgus, A., prot. “Chelovek (pravosl.).” In Bogoslovskaia antropologiia. Russko-pravoslavnyĭ / rimsko-katolicheskiĭ slovar’, edited by prot. Lorgus, A., and Shtubenrauh, B. Moskva: Izd-vo Palomnik; Nikeia, 2013.
  70. Losskiĭ, V. N. Bogoslovie i Bogovidenie. Moskva: Izd-vo Sviato-Vladimirskogo Bratstva, 2000.
  71. ________.Ocherk misticheskogo bogosloviia Vostochnoĭ tserkvi. Dogmaticheskoe bogoslovie. Kiev: Izd-vo imeni sviatitelia L’va papy Rimskogo, 2007.
  72. Mandzaridis, G. Obozhenie cheloveka. Izd-vo Sviato-Troitskoĭ Sergievoĭ Lavry, 2010.
  73. Mannermaa, T. The Study of the Fundamentals of Martin Luther’s Theology in the Light of Ecumenism.Аugsburg Fortress. http://www.augsburgfortress.org/media/downloads/0800697073Article.pdf
  74. Matakov, K. Pravoslavnye, liuterane i ekumenizm.https://www.proza.ru/2012/04/02/385
  75. Mikhaĭlov, P. B. “Vera (pravosl.).” In Bogoslovskaia antropologiia. Russko-pravoslavnyĭ / rimsko-katolicheskiĭ slovar’, edited by prot. Lorgus, A., and Shtubenrauh, B. Moskva: Izd-vo Palomnik; Nikeia, 2013.
  76. Miklushchak, P. “Vera (katolich.).” In Bogoslovskaia antropologiia. Russko-pravoslavnyĭ / rimsko-katolicheskiĭ slovar’, edited by prot. Lorgus, A., and Shtubenrauh, B. Moskva: Izd-vo Palomnik; Nikeia, 2013.
  77. Miuller, D. T. Khristianskaia dogmatika. Minsk: Fond “Liuteranskoe nasledie”, 1998.
  78. Nellas, P. Obozhenie: Osnovy i perspectivy pravoslavnoy antropologii. Moskva: Nikeia, 2011.
  79. Obozhenie: Slovar’ russkogo iazyka XI-XVII vv. Vypusk 12. Moskva: Nauka, 1987.
  80. Palama, G. Sto piat’desiat glav. Krasnodar: Tekst, 2006.
  81. Peura, S. “Chto Gospod’ daёt, chelovek poluchaet: Liuter o spasenii.” In Uchenie o spasenii v raznikh hristianskikh konfessiiakh. Moskva: BBI, 2005.
  82. Saarinen, R. Vera i sviatost’. Liuteransko-pravoslavnyĭ dialog 1959-2002 gg. Moskva: BBI, 2003.
  83. Smikh, V. “Znachennia askezy v dukhovnomu zhytti ludyny”.Trudy Kyїvs´koї Dukhovnoĭ Akademії: bohoslovs’ko-іstorychnyї zbіrnyk Kyїvs´koї pravoslavnoї akademії Ukranoїns’koї Pravoslavnoї Tserkvy Kyїvs´koho Patrіarkhatu, no. 8 (2011): 97 –102.
  84. Uer, K. “Ponimanie spaseniia v pravoslavnoy traditsii.” In Uchenie o spasenii v raznikh hristianskikh konfessiiakh. Moskva: BBI, 2005.
  85. _______.Pravoslavnaia tserkov’. Moskva: BBI, 2012.
  86. Wesche, К. P. “Eastern Orthodox Spirituality. Union with God in Theosis.” Theology Today, no. 1: 29 – 43.
  87. Zaĭttsev, E. Uchenie V. Losskogo o teozise. Moskva: BBI, 2007.
  88. Zelenyĭ, I. “Analiz vostochnoy obʺektivnoĭ soterioloii.” Bogoslovskie razmyshleniia. No.14 (2013): 38–65.

How to Cite

KOMAROVA, Natalia. 2019. “The Teaching of Theosis by the Finnish Lutheran School As a Point of Agreement With the Orthodox Understanding of Theosis”. Theological Reflections: Eastern European Journal of Theology, no. 22 (April):65-99. https://doi.org/10.29357/2521-179X.2019.22.4.